Kieliloikka

 

Kielikerhotoiminta on vireää. Kerho on toiminut jo 4 vuotta ja tarjonnut alakoulun oppilaille tilaisuuden tutustua vieraisiin kieliin ja kulttuureihin. Tänä keväänä kerhoa tarjottiin 1-3 luokkalaisille ja samalla toteutui uuden opetussuunnitelman mukainen ajatus kieltenopetuksen varhentamisesta. Myös kärkihankkeet ja Oulun kaupungin kieliohjelma kannustavat kouluja perustamaan kielikerhoja. Kielikerho antaa alkusysäyksen ”kieliloikkaan”, joka parhaimmillaan kantaa kauas tulevaisuuteen eli saa lapsen kiinnostumaan kielistä ja eri maiden asioista.

Kerhotoiminta on suunniteltua, kielten oppimista tukevaa ja siihen innostavaa. Kielimaistiaisten lisäksi kerhossa oppii eri maiden tapoja ja perinteitä. Kieltä opiskellaan leikinomaisesti ja toiminnallisesti. Vieraskielisiä sanoja ja sanontoja jää mieleen ikään kuin salaa ja sattumalta. Askartelun aihe vaihtuu kielen mukaan. Kerhossa on tehty espanjalainen abanico/viuhka ja saksalainen Schultüte/koulutötterö, on koristeltu oma Berliner Buddy Bär/berliiniläinen karhupatsas ja Dalahäst/Taalainmaan hevonen. Kerhossa on opeteltu lauluja ruotsalaisesta Björnen sover -kansansävelmästä eri maiden synttärilauluihin. Kerhossa täytetään myös tehtävävihkoa.

Kielikerhoon osallistuminen on mukava mahdollisuus viettää iltapäivää koulupäivän jälkeen. Kerho tuo samalla vauhtia kieliloikkaan: varhentaa kieliopintoja, monipuolistaa kielitaitoa, mahdollistaa kansainvälisiä kokemuksia ja tuo mukanaan uusia kavereita. Kieliloikka toteutuu mainiolla tavalla.                                                                               -Heli

Hej! Hallo! ¡Hola! Bonjour! Hej! Hallo! ¡Hola! Bonjour! Hej! Hallo! ¡Hola! Bonjour! Hej! Hallo! ¡Hola!

 

 

Advertisements